Nordeas Museum og Nationalmuseets Lille Mølle på Christianshavn
Lokation: Heerings Gaard, Overgaden neden Vandet, 1415 København K. - Klik her for at se lokation på kort
Start: Lørdag d. 08. okt. Kl. 10:20
Slut: Lørdag d. 08. okt. Kl. 15:30
Beskrivelse: Arrangementets 2 eksklusive rundvisninger åbner døre, som ellers ikke er åbne for offentligheden. Vent derffor ikke forlænge efter tilmeldingen åbner den 5/9 med at registrere dig

N
ordeas Bank- og Sparekassemuseum(10.30 – 11.45).
Et besøg i Danmarks eneste Bank- og Sparekassemuseet med et komplet bankinventar fra Privatbanken (det nuværende Nordea) er et kig ind i 1800-tallets bankvæsen. Museet fortæller hele historien om en tid, hvor bankerne fik større og større betydning i den danske og internationale finansverden. Vi bydes indenfor i Privatbankens første direktør C.F. Tietgens kontor, hvor man kan lære en af Danmarks betydeligste finansmænd bedre at kende. Med originale genstande fra omkring år 1900 præsenterer museet bankindustrien samt bankmandens liv og arbejde. Museet er indrettet i Heerings Gaard på Christianshavn – en købmandsgård fra 1785, som også huser Nordeafondens seks legatboliger, private lejemål samt en række møde- og konferencefaciliteter.

Frokost på Café Oven Vande (12.00 – 13.45).
En lækker platte indgår i arrangementets pris, mens drikkevarer afregnes individuelt.

”Lille Mølle” – et gammelt, særpræget hjem på Christianshavn (14.00 – 15.30).
”Lille Mølle” er den sidste af de gamle voldmøller på Christianshavn. ”Lille Mølle”s overdel med hat og vinger blev nedtaget i 1898, og i 1909 ophørte al møllevirksomhed. I 1916 erhvervede fabrikant Ejnar Flach-Bundegaard ”Lille Mølle” og indrettede den til fabrik og bolig for sig og sin hustru Johanne. De blev begge stærkt knyttet til ”Lille Mølle” og fik tidligt ideen om på en eller anden måde at lade deres hjem bevare for eftertiden. Allerede i 1918, mens møllen stadig var under ombygning til bolig, blev bygningerne sikret til fredning.
Da Johanne Flach-Bundegaard i 1973 overdrog ”Lille Mølle” til Nationalmuseet, var det bl.a. med det formål, at boligen i møllen skulle bevares for eftertiden. I et hjem, der har eksisteret i omkring 50 år, sker der ændringer gennem årene. ”Lille Mølle er, hvad dette angår, ingen undtagelse. Fra at være et hjem med en forholdsvis enkel indretning, endte det med at fremtræde meget overfyldt og stilmæssigt noget sammenblandet. Den stil, man oprindeligt valgt, var den nationalromantiske stil kombineret med engelske chesterfieldmøbler. Senere blev der suppleret med møbler og indbo fra Flach-Bundegaards barndomshjem i Vejle samt enkelte nyere ting.

Bemærk: Deltagerprisen på 215 kr/pers. Inkluderer frokostplatte, men ikke drikkevarer.

Venteliste:Inaktiv
Tilmeld personer: Max. 2 stk.Tilmeldingsfrist:Fredag d. 23. sep.