Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/www.museums-foreningen.dk/www/aktivitet_detail.php4 on line 141

Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/www.museums-foreningen.dk/www/aktivitet_detail.php4 on line 433
Historien bag Hørsholms gamle rådhus
Lokation: Sdr. Jagtvej 1, 2970 Hørsholm (Konfirmandstuen bag Præstegården) - Klik her for at se lokation på kort
Start: Onsdag d. 03. maj. Kl. 20:15
Slut: Onsdag d. 03. maj. Kl. 21:15
Pris ikke medlem: 0.00 Kr.
Beskrivelse: Efter generalforsamlingen den 3/5 holder Lisbet Hein foredrag om Hørsholms gamle rådhus. Åben for alle - Tilmelding IKKE nødvendig

Hvis man vil have et indtryk af stemningen i Hørsholm for 100 år siden, kan man tage et kik på det tidligere rådhus på hjørnet af Rungstedvej og Gågaden.

Rådhuset blev bygget 1916 – 18 i en tid med vækst og fremgang i kommunen. Befolkningstallet var næsten fordoblet siden åbningen af Kystbanen i 1897, og kommunens administration var vokset for at kunne følge med de mange nye opgaver. Der var blevet brug for en egentlig administrationsbygning, og der var også penge i kommunekassen til formålet.  Samtidig ønskede sognerådet nogle bedre rammer om sine møder end det lokale på Hørsholm Skole, hvor de hidtil var blevet afholdt.

Kommunen kunne have opført en moderne bygning, der alene var udformet under hensyn til de funktioner, den skulle rumme. Imidlertid valgte sognerådet at lade den lokale arkitekt Ingemann udforme et markant rådhus med rigelig plads til den forventede vækst i kommunens administration. Stilen var ”historisk”, med mindelser om Christian 4.’s slotsbyggeri. I sin samtid vakte bygningen opmærksomhed – og ikke kun positiv: I tidsskriftet ”Arkitekten” blev bygningen kritiseret som uharmonisk og for stor i forhold til de andre bygninger i den lille by. Og amtmanden i Frederiksborg Amt mente, at bygningen var for dyr og for stor til det reelle behov, og også at den var for prangende for en sognekommune. Kort sagt: at Hørsholm ”førte sig frem” på upassende vis med bygningen.

Lisbet Hein vil både fortælle om selve bygningen og om den tid, hvor den blev opført.