Roskilde Kloster og Sct Hans hospitals museum - AFLYST pga for få tilmeldinger
Lokation: Skt. Pedersstræde 8E, 4000 Roskilde - Klik her for at se lokation på kort
Start: Lørdag d. 10. jun. Kl. 09:50
Slut: Lørdag d. 10. jun. Kl. 15:00
Beskrivelse: Sær-rundvisninger i Roskilde Kloster og Sct. Hans hospitals Museum - Begrænset deltagerantal - derfor tilrådes hurtig tilmelding !
Roskilde Kloster
kan føre sin historie helt tilbage til begyndelsen af 1200-tallet, hvor der på grunden blev opført et stort Dominikaner-kloster, St. Chatarina Kloster.
Efter Reformationen i 1536 forfaldt klosteret og blev snart nedrevet. Omkring 1565 byggede adelsmanden Mogens Godske en lille herregård på grunden, delvist med materialer fra det nedrevne kloster. Herregården havde udstrakte jordtilliggender langs Roskilde Fjord.
I 1699 fik to adelsenker, Margrethe Ulfeldt og Berte Skeel, kong Christian den 5s tilladelse til at købe stedet for at stifte et frøkenkloster.Formålet var at skabe et hjem med ordentlige rammer for adelens og de 3 højeste rangklassers døtre, der ikke skullle giftes. Roskilde Adelige Jomfrukloster blev således det første egentlige, protestantiske frøkenkloster i Danmark. Margrethe Ulfeldt indrettede en smuk kirkesal i den tidligere fruerstue, der stadig fungerer som sognekirke nr, 2 i Himmelev sogn. Klosterets udkomme var dels sikret ved udnyttelse af de tilhørende jorde og dels gennem indskrivningsbeløb fra adelsfamilierne. Herudover nød klosteret godt af en lang række kongelige privilegier.
Hovedbygningen, den gamle herregård, er opført i sengotisk stil med trappegavle. Det er den ældste bygning i Roskilde, som stadig anvendes til beboelse. I 1907 blev der tilføjet en ny beboelsesfløj i samme byggestil som hovedbygningen. Hele klosterkomplekset er i dag fredet.

Frokost
Efter rundvisningen på klosteret er det frokosttid - og man kan vælge mellem at spise på egen hånd eller deltage i fælles-frokosten på Restaurant Bryggergården, som ligger få minutters gang fra klosteret. Frokosttallerken skal bestilles og betales samtidg med tilmeldingen mens drikkevarerne afregnes individuelt på stedet.

Sct Hans hospitals Museum
Efter frokosten mødes vi igen på Sct Hans hospitals Museum, der har til huse i kælderen i Kurhus i den vestlige del af centrets område, Psykiatrisk Center Sct. Hans er fra 1816 og Danmarks ældste psykiatriske hospital.
Udstillingen, som vui får en sær-rundvisning i, omfatter: hospitalets historie, hospitalsinventar, tvangsstol, spændetrøjer, behandlingsapparatur og kunst udført af skizofrene patienter.

Praktiske oplysninger
Deltagerne sørger selv for transport til og fra Roskilde samt fra bymidten til Sct. Hans hospital.
Vi vil gerne være behjælpelige med at koordinere eventuel samkørsel såfremt der er ønsker og muligheder herfor.
BEMÆRK: Parkeringsforholdene i Roskildes midtby kan være en udfordring .- og ikke mindst på en lørdag, så kom i god tid !

Venteliste:Inaktiv
Tilmeld personer: Max. 4 stk.Tilmeldingsfrist:Søndag d. 04. jun.