NYHED: Besøg et klunkehjem ! (Hold I)
Lokation: Frederiksholms kanal 12, 1220 København K. (senest 14.20) - Klik her for at se lokation på kort
Start: Lørdag d. 06. apr. Kl. 14:30
Slut: Lørdag d. 06. apr. Kl. 15:30
Beskrivelse: Oplev hvordan borgerskabet i København boede i slutningen af 1800-tallet og et godt stykke ind i 1900-tallet. Deltag i særrundvisninger i Nationalmuseets klunkelejlighed !

Oplev en stemning, der er præget af hjemlig hygge samt sans for gode materialer og godt håndværk fra klunketiden.
Ejendommen, hvori Nationalmuseets klunkelejlighed ligger er fredet. Den er opført omkring 1850 og blev i 1886 erhvervet af grosserer Rudolph Christensen (1849-1925), medindehaver af båndfabrikken Christensen og Hansen, der havde udsalg på Østergade i København. I 1890 flyttede grossereren ind i lejligheden på 2. sal med sin hustru fru Elina Christensen, født Hamberg, og tre børn. Lejligheden var da nyindrettet af tidens bedste dekoratører.

Alle disse interiører er bevaret næsten uændret. Rudolph Christensens døtre frøkenerne Gerda og Ellen Christensen blev boende i lejligheden til deres død i 1963 og har med stor pietet værnet om forældrenes hjem. Frøkenerne Christensen testamenterede det fornemme indbo til Nationalmuseet, der allerede i 1942 havde opmålt og fotograferet lejligheden. Takket være stor imødekommenhed fra ejendom-mens ejer, kan publikum i begrænset antal få lov til at se lejligheden på dens oprindelige sted. Med undtagelse af to rum fremtræder lejligheden næsten helt, som den var i årene mellem 1890 og 1914.
Stuerne forevises for nedrullede gardiner, da dagslys vil ødelægge de omkring 100 år gamle tekstiler.

Ovenstående rundvisning erstatter det tidligere annoncerede besøg i Frobenius’ orgelbyggeri, som vi desværre har måtte aflyse pga. ændret besøgspolitik hos orgelbyggeriet.

Tilmeld personer: Max. 1 stk.Tilmeldingsfrist:Torsdag d. 04. apr.