Østre Landsret og Bernstorffs palæ
Lokation: Bredgade 59 (over for Medicinsk museum), 1260 København K - Klik her for at se lokation på kort
Start: Mandag d. 18. feb. Kl. 16:00
Slut: Mandag d. 18. feb. Kl. 18:00
Beskrivelse: Oplev Østre Landsret inden den flytter til nye, moderne lokaler på Nordhavnen og besøg samtidig Bernstorffs gamle palæ
\r\n

Bygningen, der i dag\r\nrummer Østre Landsret, er oprindeligt opført som operahus af Frederik IV i\r\n1701-1703.

\r\n

Operahuset fungerede kun\r\nsom sådant meget kortvarigt frem til 1708, hvor det lukkede og lå ubrugt i ca.\r\n10 år. Herefter blev bygningen indrettet til kadetakademi for Land- og Sø-etaten.\r\nFrem til midten af 1800-tallet havde både Land- og Sø-kadetterne til huse i bygningerne.\r\nI 1870 blev anlægget kortvarigt kaserne for Ingeniør- og Infanteritropperne, hvorefter\r\ndet blev hjemsted for rigsdagen, der flyttede ind efter Christiansborgs brand i\r\n1884. Efter rigsdagens fraflytning i 1918 fungerede bygningerne i sommeren\r\nsamme år kortvarigt som nødlazaret under den spanske syge, inden de blev\r\novertaget af Østre Landsret og Sø- og Handelsretten. Sidstnævnte flyttede ud i\r\n1964 og overlod hele bygningen til Østre Landsret. I 2021 er det planlagt, at\r\nØstre Landsret skal flytte til Nordhavnen. Vi planlægger derfor et besøg, mens bygningen\r\nstadig har funktion af Landsret.

\r\n

Administrationschef\r\nTorben Krausing vil først vise rundt i bygningen ved Bredgade 59/Fredericiagade,\r\nog derefter også tage os med over på den anden side af Bredgade til en rundtur\r\ni Bernstorffs Palæ, Bredgade 42, der er opført i 1752-1756.

', 'Ja', '0000-00-00', 'Ture', 'Oplev Østre Landsret inden den flytter til nye, moderne lokaler på Nordhavnen og besøg samtidig Bernstorffs gamle palæ

Tilmeld personer: Max. 2 stk.Tilmeldingsfrist:Fredag d. 08. feb.

Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/www.museums-foreningen.dk/www/mainbuttom.php4 on line 17