ll

Østre Landsret og Bernstorffs palæ
Lokation: Bredgade 59 (over for Medicinsk museum), 1260 København K - Klik her for at se lokation på kort
Start: Mandag d. 18. feb. Kl. 16:00
Slut: Mandag d. 18. feb. Kl. 18:00
Beskrivelse: Oplev Østre Landsret inden den flytter til nye, moderne lokaler på Nordhavnen og besøg samtidig Bernstorffs gamle palæ

Bygningen, der i dag rummer Østre Landsret, er oprindeligt opført som operahus af Frederik IV i 1701-1703.

Operahuset fungerede kun som sådant meget kortvarigt frem til 1708, hvor det lukkede og lå ubrugt i ca. 10 år. Herefter blev bygningen indrettet til kadetakademi for Land- og Sø-etaten. Frem til midten af 1800-tallet havde både Land- og Sø-kadetterne til huse i bygningerne. I 1870 blev anlægget kortvarigt kaserne for Ingeniør- og Infanteritropperne, hvorefter det blev hjemsted for rigsdagen, der flyttede ind efter Christiansborgs brand i 1884. Efter rigsdagens fraflytning i 1918 fungerede bygningerne i sommeren samme år kortvarigt som nødlazaret under den spanske syge, inden de blev overtaget af Østre Landsret og Sø- og Handelsretten. Sidstnævnte flyttede ud i 1964 og overlod hele bygningen til Østre Landsret. I 2021 er det planlagt, at Østre Landsret skal flytte til Nordhavnen. Vi planlægger derfor et besøg, mens bygningen stadig har funktion af Landsret.

Administrationschef Torben Krausing vil først vise rundt i bygningen ved Bredgade 59/Fredericiagade, og derefter også tage os med over på den anden side af Bredgade til en rundtur i Bernstorffs Palæ, Bredgade 42, der er opført i 1752-1756.

Tilmeld personer: Max. 2 stk.Tilmeldingsfrist:Fredag d. 08. feb.